dag 13 - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Sanne - WaarBenJij.nu dag 13 - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Sanne - WaarBenJij.nu

dag 13

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

28 November 2008 | Zuid-Afrika, Knysna

Dag 13
Hoewel we tot nu toe de rust en het ontbreken van de voortdurende dreiging om beroofd te worden zo bejubelen, hadden we toch de nacht onze voorzorgsmaatregelen genomen. We stonden zo afgelegen en onzichtbaar tussen de bomen op een verlaten terrein, dat we ineens terugvielen op onze normale waakzaamheid. Achteraf nergens voor nodig, want we konden juist door de eenzaamheid heerlijk slapen.
Ik las een ingezonden brief in een lokaal blad over leeuwen in een kamp in Botswana. Een groot mannetje met zijn 2 dames was 's nachts in het kamp van de kampeerders gekomen en had er de nachtrust verstoord. Ze hadden de lamp kapot gemaakt, aan de verankering van een daktent zitten trekken waarbij de tent een beetje scheurde en behoorlijk wiebelde en nog een paar uur liggen slapen waarna de leeuwen tevreden weer vertrokken in de nacht. De volgende ochtend kwamen de rangers vragen wat er gebeurt was, want ze hadden veel herrie gehoord. Toen ze het verhaal gehoord hadden kwamen ze tot de conclusie dat dit stelletje leeuwen hun doodsvonnis had uitgelokt. Ze deden dit namelijk vaker, en dat was vragen om ongelukken met toeristen. De schrijver had het vervelend gevonden voor de leeuwen en riep de lezers op om vooral zorgvuldig te zijn met voedsel en afval in het kamp. Ook had hij tips ingewonnen bij kenners wat hij had kunnen doen. Een van de tips was, om de banden van de auto te wassen of goed door riviertjes te rijden om elke lucht van hondenplas weg te werken. Verder is een goed wapen de brandblusser. Als de leeuw werkelijk meer wil dan pesten kan je hem terugpesten, en heb je hopelijk tijd om in je auto te komen.
Enfin, we lummelen wat in Oudshoorn. Terwijl ik weer in het internetcafe een stukje wegdoe en probeer de foto's mee te sturen (wat niet lukt) heeft Tim een boodschappenlijstje gemaakt. Zodra hij me bedenkelijk mijn wenkbrauwen ziet optrekken over “naald en draad” begint hij uitgebreid te motiveren dat de daktent een onderhoudsbeurt nodig heeft. Er is een naadje stuk en daar begint een rits los te laten. Hij weet dat ik een grondige hekel heb aan naaiwerk, maar had bedacht dat dit toch een goede taak is voor mij. Het moet me alleen nog uitgelegd worden...
Buiten Oudshoorn herkennen we het bezinestation waar we vorig jaar een Amazon hebben zien staan. Tim draait de Landy om en gaat vragen of die er toevallig nog is. Ja, de auto is van de eigenaar van het station, en die staat 2 meter verderop. We beginnen een praatje en maken foto's. Ik denk dat ik hierover een stukje schrijf voor het Volvo blad. De man is de eerste eigenaar van deze 1969'er en rijdt er nog iedere dag mee. Problemen om aan onderdelen te komen? Nee hoor, het kost alleen een paar dagen langer. Niet dat hij daar last van heeft, want de auto mankeert nooit wat. Of hij de pas met de Volvo heeft gereden? Nee, waarom zou hij.
Na Oudshoorn gaan we oostelijk over gravelwegen naar de Perdepoort, weer een prachtig stukje passengebied. Er gaat een spoorlijntje deze richting op, wat helaas zo te zien niet gebruikt wordt. Dit zou een prachtig traject zijn voor een stoomtreintje. Aan de andere kant van de N9, gaan we zuidwaarts door de George Peak. Een veel groener, bossiger gebied met riviertjes. De kaart laat zien dat er hier een heel lang wandelpad door de Outeniqua mountains gaat. Een route voor meerdere dagen. Voor ons niet mogelijk om zo iets ooit te doen, maar het lijkt mij een prachtige tocht.
Voorbij George moeten we even zoeken naar de afslag naar de seven passes road (the old road) naar Knysna, 0ostelijk langs de kust. Een smal weggetje, grotendeels weer ongeasfalteerd, met veel weelderig groen erlangs.
Dit keer rijden we op een waypoint af, want in een campinggids die ik op de vorige camping heb gekocht staan de coordinaten van iedere camping. We hebben er een op het oog direkt aan zee, met uitzicht op de dolfijnen die hier vaak voor de kust spelen.
Als we hem vinden besluiten we toch door te rijden, want we zoeken liever iets met een beetje beschutting tegen de zon.
Zo komen we op een camping in Knysna die er prima bijligt. We boeken voor 2 nachten, want we hebben behoefte aan een dagje lummelen. Nog voordat de stoeltjes zijn uitgeklapt heeft Tim me al naald en draad in de hand gelegd en is zelf met een verankering-klus bezig van de bodemplaat op de dakdragers, iets wat hij ook al een tijdje heeft zitten overpeinzen. En zo zitten we met onze stoffige kleren naast een nog stoffiger auto op het keurige gazon naast een keurige caravan met waarschijnlijk een magnetron en een stofzuiger aan boord, in kleermakerszit te werken aan onze uitrusting.

  • 28 November 2008 - 16:44

    Dick:

    Nou volgens mij hoef je in zuid afrika niet zo bang te zijn voor diefstal. Bij mij is er vandaag op SCHOOL zelfs nog 55 euro gestolen. Verder vind ik wel dat je moet genieten. Want volgend jaar moet je wel op mijn verjaardag zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Knysna

Zuid Afrika, november-december 2008

Recente Reisverslagen:

13 December 2008

Dag 19

13 December 2008

Dag 18

13 December 2008

Dag 17

13 December 2008

Dag 16

28 November 2008

vergeten dag 8
Sanne

Tim en ik zijn regelmatig samen op pad. Als piloot is hij in erg veel landen geweest, en is voor mij een onverstoorbare rots in de branding. Laat zich nooit van stuk brengen door tegenvallers; ziet daar in tegendeel een uitdaging in om weer een creatieve oplossing te kunnen verzinnen. Zijn twee rechterhanden en zijn eeuwige zakmes zijn daarbij zijn trouwe hulpmiddelen. Ik ben (net niet geboren maar wel) getogen in Suriname,en kom nu met Tim in gebieden die mij het "thuisgevoel" weer geven. Misschien komt het door mijn tropenjaren dat ik mezelf ook niet snel gek laat maken en rustig kan wachten op de dingen die komen gaan. Ik ben in het dagelijks leven bekkenfysiotherapeut. We hebben samen 5 kinderen thuis, in leeftijd varierend tussen 10 en 20. Ze zijn wel wat jaloers op onze reizen en we krijgen regelmatig op ons kop omdat we er tijdens een verjaardag niet fysiek zijn. Aan de andere kant zijn ze zelf inmiddels ook al aan het dromen over de reizen die ze willen maken..

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 209383

Voorgaande reizen:

23 Februari 2015 - 18 Oktober 2015

Joost mag het weten 2

08 Februari 2014 - 28 Februari 2014

Botswana

08 September 2013 - 28 September 2013

Hoog en droog in Waterberg Biosphere

26 Augustus 2012 - 03 Oktober 2012

Classic volvo southern africa expedition

15 Februari 2010 - 15 April 2010

Joost mag het weten

15 Mei 2009 - 05 Juni 2009

Namibie 2009

05 Juli 2008 - 05 Augustus 2008

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Zuid Afrika, november-december 2008

30 November -0001 - 30 November -0001

Suriname

Landen bezocht: