weer weg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Sanne - WaarBenJij.nu weer weg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Sanne - WaarBenJij.nu

weer weg

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

18 November 2008 | Zuid-Afrika, Johannesburg

dag 2 Zuid Afrika, Johannesburg.
Ik word wakker van fel licht buiten: heel wat anders dan de afgelopen herfstige dagen in Nederland. Om 5.15 begint het al licht te worden en om 5.30 hoor je het verkeer beneden toenemen. George bewoont een flat op de 7e en hoogste etage van een gebouw, en daar hebben we ons vaste plekje achter het tekenbord. Lang geleden hebben Tim en George, een west vlaamse belg, elkaar hier in Johannesburg gevonden binnen de modelbouwersclub. Tim was toen met zijn sleepboot, de Smit Rotterdam bezig, en George had toen de Pegasus en de Tina, een zeiljacht en een roeibootje. In de weekenden lieten ze met andere modelbouwers van de club hun speelgoed varen op het stuwmeertje bij de Amarenzio dam bij de botanische tuin in Sandton, een wijk in Johannesburg. Er werd menig biertje opengetrokken en de braai werd goed gebruikt. Ik ken alleen de verhalen en de foto's, waarop Tim met een zeer kort, strak broekje (nu zouden de kinderen zo'n ding een ballenknijper noemen), staat te richten met zijn antennetje op een stipje in het water.
Nadat Tim thuis kwam van een bezoek aan George een paar weken geleden, zag ik een foto waar ze nu, een paar maten voller en een stuk minder uitdagend gekleed, voor het zwembad van het flat geknield zaten om de net afgekomen stoomboot van George uit te testen op zijn kwaliteiten. George is er nog steeds volop mee bezig: boten en treinen.
We stonden vrij laat op: het was al over 8 uur en de dag beneden was al in volle gang. Maar de auto had niet veel voorbereiding nodig (anders dan de Amazon!) en we hadden de tijd aan onszelf. Zelfs George stond later op en ging met tegenzin naar zijn werk. Hij heeft het een beetje gezien bij zijn baas, nu hij bijna aan zijn pensioen zit, en komt meer voor zichzelf op dan vroeger.
Na een ontbijtje haalden we de daktent op bij Arnold. Ook hij komt uit west vlaanderen, maar is door de vele jaren Zuid-Afrika meer een Afrikaner. Hij heeft een fabriekje in diergeneesmiddelen, en daar kan de zware tent staan als we'm niet nodig hebben. Ik probeer maar niet eraan te denken wat de samenstelling is van het poederachtige stof dat op de hoes zit als we'm op de auto zetten. Misschien ga ik onderweg spontaan melk geven of ontwikkel ik dikke billen....
We maakten een afspraak om 's avonds bij Arnold en Ida te komen eten.
Na een poosje lummelen in de stad haalden we George op en genoten de rest van de avond van de onge-evenaarde gastvrijheid en gezelligheid bij Arnold en Ida. De oudste hond, Jesse, een golden retriever, is op 17 jarige leeftijd inmiddels overleden, maar de rest van de diergaarde vond het ook gezellig bij de eettafel. Tim liet wat filpjes op internet zien, van scenes van “Fred en Ria”, een cabaret stel waar hij vaak uitspraken van overneemt. Tegenwoordig heeft Arnold een ADSL verbinding voor zijn internet, dus dit is sinds kort mogelijk. Ook kan ik mijn eerste stukje wegsturen.
De regelmaat zal de komende dagen wel ver te zoeken zijn, want op campings is doorgaans geen internet, en iedere keer naar een cafe zoeken is ook niet leuk als dagelijkse routine. Ik heb in de stad nog uitgekeken naar een pre=paid verbinding USB, waardoor via het mobiele netwerk tegenwoordig overal ge-internet kan worden. (airtime, heet dat hier) Het zit echter helaas altijd gekoppeld aan een telefoonabonnement van 3 jaar, dus dat gaan we dan maar even niet doen...
Volgende keer zal ik me beter voorbereiden en ken ik misschien meer mogelijkheden, die nu per maand ruimer worden.

  • 19 November 2008 - 16:28

    René:

    Herinner mij nog het wk modelvliegen in J'burg. Samen met Tim en George bezocht en bijna gebombardeerd door een afzwaaier, terwijl wij aan het bier zaten. Vraag Tim eens, want wij hebben toen ook illegaal in een DC ? gezeten die tussen J'burg en het Victoria meer vliegt. Moeten nog foto;s van zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Zuid Afrika, november-december 2008

Recente Reisverslagen:

13 December 2008

Dag 19

13 December 2008

Dag 18

13 December 2008

Dag 17

13 December 2008

Dag 16

28 November 2008

vergeten dag 8
Sanne

Tim en ik zijn regelmatig samen op pad. Als piloot is hij in erg veel landen geweest, en is voor mij een onverstoorbare rots in de branding. Laat zich nooit van stuk brengen door tegenvallers; ziet daar in tegendeel een uitdaging in om weer een creatieve oplossing te kunnen verzinnen. Zijn twee rechterhanden en zijn eeuwige zakmes zijn daarbij zijn trouwe hulpmiddelen. Ik ben (net niet geboren maar wel) getogen in Suriname,en kom nu met Tim in gebieden die mij het "thuisgevoel" weer geven. Misschien komt het door mijn tropenjaren dat ik mezelf ook niet snel gek laat maken en rustig kan wachten op de dingen die komen gaan. Ik ben in het dagelijks leven bekkenfysiotherapeut. We hebben samen 5 kinderen thuis, in leeftijd varierend tussen 10 en 20. Ze zijn wel wat jaloers op onze reizen en we krijgen regelmatig op ons kop omdat we er tijdens een verjaardag niet fysiek zijn. Aan de andere kant zijn ze zelf inmiddels ook al aan het dromen over de reizen die ze willen maken..

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 209334

Voorgaande reizen:

23 Februari 2015 - 18 Oktober 2015

Joost mag het weten 2

08 Februari 2014 - 28 Februari 2014

Botswana

08 September 2013 - 28 September 2013

Hoog en droog in Waterberg Biosphere

26 Augustus 2012 - 03 Oktober 2012

Classic volvo southern africa expedition

15 Februari 2010 - 15 April 2010

Joost mag het weten

15 Mei 2009 - 05 Juni 2009

Namibie 2009

05 Juli 2008 - 05 Augustus 2008

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Zuid Afrika, november-december 2008

30 November -0001 - 30 November -0001

Suriname

Landen bezocht: