St.Petersburg- Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Sanne - WaarBenJij.nu St.Petersburg- Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Sanne - WaarBenJij.nu

St.Petersburg- Moskou

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

10 Juli 2008 | Rusland, Moskou

Gisteren heb ik ‘s avonds geprobeerd om dit dagboek verder bij te schrijven. Het was eerst een vreemde ervaring dat het dagboek doorging op dezelfde dag als daarvoor: we waren immers na middernacht aangekomen. Bovendien bleek ‘s avonds toen ik wilde schrijven de verbinding zo overbelast dat mijn verslagje bij het opslaan in het niets verdween. De internetverbinding bleek te zijn verdwenen. Ik moet daarom de dag van gisteren en vandaag combineren, en, als de internetverbinding die mij hier in Moskou was beloofd echt niet gaat werken, zelfs nog een dag extra.
Vandaag zijn we alweer een paar honderd kilometer verder: we zitten in Moskou, of zoals de spelling hier aangeeft: Mockba.
Gisteren zijn we op uitnodiging van Ton door de Hermitage in st Petersburg geweest. Een fantastische entourage. Prachtige en unieke kunststukken, een soort VIP behandeling waardoor we niet uren in de rij hebben hoeven wachten en alle rust om dat samen te bekijken. Voor die tijd waren we voor het eerst als toerist achter een mevrouw met een vlaggetje aangelopen die allerlei bezienswaardigheden liet zien. Ze had het steeds over “Pieter te griet”(Peter de grote), waardoor wij op den duur een beetje melig werden.
Toch wel een vreemde switch: eerst ben je reiziger en dan ben je toerist pur sang. Als reiziger ben je nog wel een beetje stoer en onafhankelijk: je lost je eigen problemen op en je bent zelfstandig. Even later wordt je in een bus gereden en door een aardige, maar strenge mevrouw de bezienswaardigheden gewezen met een air alsof je er straks een overhoring over zal krijgen. Natuurlijk wordt je en passant nog even losgelaten bij een schreeuwend dure souvenirwinkel. Het bezoek aan de Hermitage was daardoor een extra prettige verandering. Geregeld door “een van onze eigen mensen” en qua inhoud meer dan geweldig.
Tim en ik liepen samen terug naar het hotel: we hadden genoeg van de bus. Bovendien was het heerlijk om op deze manier rustiger de stad in ons op te nemen.
We hebben daarna even als extra uitbrekertje samen met DJ en Ton gegeten bij een Mexicaans restaurant in plaats van ons buffet te gebruiken in het hotel. Heel gezellig en lekker gegeten.
Vandaag zijn we weer vroeg begonnen . We hadden 700 km voor de boeg, en dan kan je maar beter zorgen dat je niet alles voor het laatst bewaart. We vertokken voor het ontbijt, met een zak proviand van het hotel. Meteen richting Moskou, op een saaie weg. Een soort snelweg, vaak 3 baans en overvol met vrachtverkeer. Geconcentreerd rijden en weinig rust om dingen te zien. We hebben de route wel een beetje verlaten om in Novgorod rond te kijken, maar zijn toch weer snel verder gegaan. Veel kuilen in de weg en houten huizen ernaast. Om de haverklap weer zo’n plaatsnaambordje voor zo'n gehucht, met de onvermijdelijke politieagenten met zwaaiende knuppel in de hand om “straf” te kunnen uitdelen. Wij zijn -wonder boven wonder- niet bekeurd. Wel een keer aangehouden. Wat de man toen zei konden we niet verstaan, en daarom mochten we doorrijden. Van de schrik bekomen evalueerden we later wat hij nou had gezegd: we maakten er van dat hij Guus Hiddink een paar keer noemde om onze reactie uit te lokken. Jammer dat we daar pas zo laat achter kwamen, anders hadden we de informatie van onze zonen eindelijk kunnen gebruiken alsof we die zelf hadden opgedaan in vele uren voetbalwedstrijden bekijken…
We waren wederom door het voortreffelijke voorwerk van Tim wat betreft de coördinaten van de hotels in redelijke tijd bij het hotel. Een verschrikkelijk drukke stad, Moskou, waarin de automobilisten links en rechts inhalen en onvriendelijk kijken. Als je naar de weg vraagt krijg je vage blikken want men spreekt kennelijk amper engels. En mijn Russisch is nog niet goed genoeg. We stonden vlak voor de achteringang van het hotel naar de weg te vragen: de GPS zei dat we er waren, maar we zagen alleen maar hekken. Even later bleken wij de tweede Volvo die was gearriveerd. De eerste, die van de dokter met zijn zoons, stond al klaar. Pa was echter naar zijn kamer met een overspannen maag en darmen na het eten van teveel kersen die hij langs de weg had gekocht.
We zaten al aan het koude bier toen de volgende auto’s arriveerden. Pas rond 10.30 kwamen de laatste binnen. Wat een afmattende tocht voor velen: na die grensperikelen schijnen de laatste pas om 8.00 uur binnen gekomen te zijn. Ze gingen daarna nog doodleuk mee met de excursie. De echte diehards!!
Morgen gaan we hier in Moskou weer een dagje rondkijken.
Ik hoop morgen ook weer een verslagje te kunnen maken. Het internetverkeer wordt echter steeds moeilijker, dus hoe het verder gaat lopen weet ik nog niet.
Groeten,
Sanne en Tim

  • 10 Juli 2008 - 22:43

    Werner:

    Met een overheerlijke single malt in de rechterhand heb ik weer genoten van je reisverslag Sanne.('t scrollen doe ik links). By the way Tim: met hoeveel vingers typ jij?
    Ik begrijp dat de automobiel het goed blijft doen. Hangt de WAS (Warmte Afvoer Systeem) al naar buiten? of valt 't nog mee met de hitte in de auto? Na Mockba gaat ´t neem ik aan richting de Siberische naaldwouden. Óf ga ik nu te snel?
    Groet Werner. (ik schenk er nog 1-tje in voor mezelf, daar gaatie.......)

  • 11 Juli 2008 - 06:49

    Loek:

    Jongens, wat geweldig!
    Blijf dit alsjeblieft volhouden. Zo ervaar je thuis misschien 1% van wat jullie beleven. Ik zie elke dag weer uit naar het volgende verslag. Groetjes en good luck. Loek

  • 11 Juli 2008 - 08:28

    Dirk-jan:

    Erg leuk om te lezen, wij hebben de rit vorig jaar in de tegenovergestelde richting gereden, dus een hoop dingen komen bekend voor.
    Gaaf als het lukt om de weblog bij te houden. Ik zal het zeker blijven volgen!!
    Heel veel succes en een 'good road' !!!

    Dirk-jan Regter uit Edam
    www.kilometersvoorkinderen.nl

  • 11 Juli 2008 - 17:28

    René:

    Hoi Tim en Sanne,

    Fantastisch om jullie verhaal te lezen. Ter info, op de site van Flevoland tv kun je onder uitzending gemist mee kijken, als je voldoende internet toegang hebt.

    Na Moskou begint het achterland, veel sterkte in de wereld die Napoleon alleen maar verbrand heeft gezien.

    Groet, ook van Annet en BoBe&Bo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Tim en ik zijn regelmatig samen op pad. Als piloot is hij in erg veel landen geweest, en is voor mij een onverstoorbare rots in de branding. Laat zich nooit van stuk brengen door tegenvallers; ziet daar in tegendeel een uitdaging in om weer een creatieve oplossing te kunnen verzinnen. Zijn twee rechterhanden en zijn eeuwige zakmes zijn daarbij zijn trouwe hulpmiddelen. Ik ben (net niet geboren maar wel) getogen in Suriname,en kom nu met Tim in gebieden die mij het "thuisgevoel" weer geven. Misschien komt het door mijn tropenjaren dat ik mezelf ook niet snel gek laat maken en rustig kan wachten op de dingen die komen gaan. Ik ben in het dagelijks leven bekkenfysiotherapeut. We hebben samen 5 kinderen thuis, in leeftijd varierend tussen 10 en 20. Ze zijn wel wat jaloers op onze reizen en we krijgen regelmatig op ons kop omdat we er tijdens een verjaardag niet fysiek zijn. Aan de andere kant zijn ze zelf inmiddels ook al aan het dromen over de reizen die ze willen maken..

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 208372

Voorgaande reizen:

23 Februari 2015 - 18 Oktober 2015

Joost mag het weten 2

08 Februari 2014 - 28 Februari 2014

Botswana

08 September 2013 - 28 September 2013

Hoog en droog in Waterberg Biosphere

26 Augustus 2012 - 03 Oktober 2012

Classic volvo southern africa expedition

15 Februari 2010 - 15 April 2010

Joost mag het weten

15 Mei 2009 - 05 Juni 2009

Namibie 2009

05 Juli 2008 - 05 Augustus 2008

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Zuid Afrika, november-december 2008

30 November -0001 - 30 November -0001

Suriname

Landen bezocht: