water en zout - Reisverslag uit Palapye, Botswana van Sanne - WaarBenJij.nu water en zout - Reisverslag uit Palapye, Botswana van Sanne - WaarBenJij.nu

water en zout

Door: sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

23 Februari 2014 | Botswana, Palapye

dag 4: Water en Zout

Het is heerlijk om even in de vroege ochtendstilte in een hoekje van de camping te zitten waar een wifi verbinding is. Gisteravond zaten de mannen hier ook met hun laptopjes. Willem zat vlak bij een bank die van bielzen is gebouwd en waarop de kippen en kalkoen hun nacht plegen door te brengen. Eentje draaide haar achterste wiebelend naar hem toe en beschoot hem met een flats mest. Raak!
Als we even later het he uitrijden zijn er wel vier go-pro’s aan on te filmen hoe we achter elkaar door de diepe plas en dan langs de spoorweg rijden. Er zal heel wat materiaal te monteren zijn als we thuis zijn.
In Serowe roept Peter ons op om even te stoppen. Zijn vele meters in de auto geven aan dat zijn uitlaatgassen te heet worden Geholpen door vele bemoedigende opmerkingen vindt hij al snel uit dat zijn stoffilter vol zit..
De route gaat richting Letihakane, waar je tegenwoordig een permit moet halen om de zoutpan op te mogen. Het is even zoeken, maar dan vinden we de tourist office. Helaas vertellen ze ons daar dat we de pan niet op mogen omdat hij onder water staat. Het heeft flink geregend eergisteren, en door de lage ligging is het uiteraard meteen een meer geworden. En daarin raak je ook met een 4x4 hopeloos vast.
Hoewel we hierop voorbereid waren (het is immers februari en dan valt er hier de meeste regen) is het jammer dat we de Baobab bomen van Kubu Island niet zullen zien. Maar enfin, we hebben een ”plan B”.
Nu we ineens een ruimer tijdschema hebben, overwegen we om een dag over te blijven op de volgende camping. In Rakops is er een lodge annex campsite. Op de folder ziet het er leuk uit: aan een rivier gelegen en met nieuwe en schone sanitaire faciliteiten. Het gebouw is inderdaad nieuw en de kampeerplekken schoon en ruim. Er zijn ook deze nacht geen andere gasten. De rivier is echter niet te bereiken: er staan hekken en aan het gebalk en geloei te horen worden daar de ezels en koeien gegraasd. Een nachtje is voor deze plaats wel genoeg.
Louis voelt zich niet lekker en gaat vroeg naar bed. Als Willem onder de douche staat komt er een enorme pad naar binnen gelopen en gaat gezellig met hem van het lauwe water genieten. Hij vraagt nog net niet het scheermes te leen.
De nacht is doodstil en volgens de mannen koud. Wij hebben er in onze hoge slaapplaats geen last van en slapen als rozen.