Borderline - Reisverslag uit Palapye, Botswana van Sanne - WaarBenJij.nu Borderline - Reisverslag uit Palapye, Botswana van Sanne - WaarBenJij.nu

Borderline

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

11 Februari 2014 | Botswana, Palapye

Het ochtendritueel van tent afbreken, ontbijtje maken, toilet maken en prutsen aan de auto's is nu al vertrouwd. Als we aan de broodjes zitten komen Sue en Allen te paard langs. Terwijl we met hen kletsen en een andere grensovergang aangeraden krijgen dan Groblers borderpost, staat een van de paarden kreunend te mesten. Binnen een paar minuten zoemt er een dikke mestkever door de lucht, die zeer onelegant met z'n neus in de warme mest duikelt. Meteen selecteert zij een mooie maat mestbal, knipt 'm nog even bij, waarop ze zich omdraait en met haar achterpoten begint te duwen. De bal rolt vrij snel weg van de mesthoop en wordt met gemak uit ieder kuiltje geduwd. Hoe verder hij komt, hoe mooier gepaneerd hij er uit gaat zien. De volgende mestkever crasht in de hoop. Binnen de kortste keren ziet het er zwart van de ijverige kevers en zie je overal in de omgeving de ballen weggeduwd worden. Ze verdwijnen in de grasrand. Ik kan niet goed zien waar ze ze nou laten, want even later lopen ze daar zonder hun oogst weer rond. Eentje zit in een mierenkuil, misschien is dat haar verstopplek.
Als we op pad gaan zien we een paar van de elanden en gemsbokken die hier op het 400 hectare grote terrein leven. Ze hebben de droge winter overleefd omdat ze bijgevoerd werden. Vooral als het koud wordt hebben ze veel nodig, omdat hun metabolisme dan overwerk doet om warmte te produceren. Ze kenden de vaste voedertijden heel goed en waren duidelijk chagrijnig als er een Afrikaans kwartiertje bij gekomen was. Maar nu is het gras groen en zit er fris blad aan de bomen. Er is weer jonge aanwas. De giraffemoeder heeft weer een kind, maar ze laat zich aan ons niet zien.
De weg naar de Bockspoort is ongeasfalteerd. Hier en daar staan diepe plassen water, dus dat zijn leuke plekken om te filmen als de drie LandRovers aan komen rijden. Peter is de achterste, en geeft nog een beetje gas als hij bij de plas is. Het modderwater spat alle kanten op en komt tot over zijn dak. Een luide kreet klinkt en net op tijd remt hij om niet op de stilstaande groene LandRover te klappen. Als hij uitstapt gutst het water uit de auto en van zijn schoot: hij was vergeten dat de klep onder de voorruit nog open stond en kreeg ook binnen de volle laag. Wij liggen natuurlijk in een deuk, maar Peter moppert een beetje en maakt plannen voor een autowasbeurt vanavond.
De grensovergang is inderdaad erg rustig. In de schaduw van een Marula boom zitten de beambten. De dozen condooms zijn goed gevuld; hier komt niet veel vrachtverkeer langs.
Officieel mag je veel groenten niet invoeren, en ik heb best wel wat liggen wat ik niet kwijt wil. Maar gelukkig kijkt de beambte alleen in de doos met droog voer. Terwijl de anderen nog bezig zijn maak ik een schets van een van de beambten buiten, tot grote hilariteit van de anderen. Het maakt de rest van de afhandelingen weer een stuk gemakkelijker.
We rijden door naar Palapye, waar we willen overnachten. Vandaag rijden we niet door naar de zoutpan, dat wordt te veel. Peter weet een camping waar hij met de overland truck vaak kwam. Het ligt achter de spoorlijn verstopt, maar is ruim en schaduwrijk. Achter de bar staat een zeer vrouwelijke man met zijn mobieltje te spelen. Het schijnt hier (waar niet?) traditie te zijn dat je eerst een biertje komt drinken voordat je je tent op gaat zetten. We horen dat de eigenaresse, een vrouw van rond de vijftig, naar Pretoria is om bestraald te worden. Ze is terminaal, en haar dochter runt nu de camping.
De plaats is leeg: ergens in een hoekje heeft een Belgische jongen een chaletje, maar verder zie ik geen andere gasten. Onderweg had ik bedacht dat Peter, die in al die jaren van zwerven nooit heeft leren koken, mij zou gaan helpen met het bereiden van een currie. Je moet echter geen vrije zielen proberen te temmen, dat is een verloren zaak. Hoewel behulpzaam, gaf hij weinig blijk van enige interesse in het koken. Desalniettemin was het een goede maaltijd.

  • 11 Februari 2014 - 11:50

    Alex Prooper:

    Veel plezier allemaal van Meerlaan 15. Leuk jullie op deze manier te kunnen volgen!

  • 11 Februari 2014 - 21:31

    Annemiek Wijnholds:

    Ik lees het alweer, jullie hebben weer superveel lol. Geniet van de verdere reis en je reisverslagen zijn superleuk. Ik hoop er nog veel te kunnen lezen. veel plezier!!

  • 11 Februari 2014 - 23:27

    Louki:

    Lieve Sanne, wat kun je alles toch zichtbaar makend beschrijven. Jouw moeder kon ook zo goed schrijven en vertellen, dat herinner ik me nog als zij heel vroeger mijn moeder kwam helpen en op ons paste en verhaaltjes vertelde. Ik reageer niet iedere keer maar geniet van al jullie belevenissen.
    Wat was het goed om laatst met zoveel Molenbosch afstammelingen op Leuvenum te zijn. Al zien we elkaar niet zoveel de lijntjes door onze moeders gelegd zijn sterk.
    Ik weet niet hoe jeje verslagen bewaard, maar mocht je ze ooit willen binden dan kan ik dat misschien voor je doen.
    Ik ben nu nog wat reizen van tante annie en tante Tinie aan het uitwerken, net als met jouw verhalen kom ik dan in een heel andere wereld.
    geniet, liefs louki

  • 17 Februari 2014 - 22:03

    Howard:

    Often stayed at the lodge behind the rail station in Palapye. Super evening camp fires along with the "tricky" barman.
    How is Tim managing the drone?
    Enjoy, be safe and see you when you get back to civilization.
    (I have the Volvo on standby should Joost run into problems.........hehehehe)

  • 18 Februari 2014 - 12:19

    Thil:

    San ik heb je website weer gevonden.
    Fijn, om je reisverslagen weer te volgen, die als
    steeds interessant zijn. Schrijf maar veel.
    Een boeiende reisvoortzetting gewenst. Liefs van Thil.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Botswana, Palapye

Botswana

Met vier mannen en drie Defenders op stap!

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2014

Dag 19: afsluiting

26 Februari 2014

Dag 18: pilanusberg

26 Februari 2014

Dag 17: pigme lodge

26 Februari 2014

Dag 16: Lampje

24 Februari 2014

Dag 15: Molopo Lodge
Sanne

Tim en ik zijn regelmatig samen op pad. Als piloot is hij in erg veel landen geweest, en is voor mij een onverstoorbare rots in de branding. Laat zich nooit van stuk brengen door tegenvallers; ziet daar in tegendeel een uitdaging in om weer een creatieve oplossing te kunnen verzinnen. Zijn twee rechterhanden en zijn eeuwige zakmes zijn daarbij zijn trouwe hulpmiddelen. Ik ben (net niet geboren maar wel) getogen in Suriname,en kom nu met Tim in gebieden die mij het "thuisgevoel" weer geven. Misschien komt het door mijn tropenjaren dat ik mezelf ook niet snel gek laat maken en rustig kan wachten op de dingen die komen gaan. Ik ben in het dagelijks leven bekkenfysiotherapeut. We hebben samen 5 kinderen thuis, in leeftijd varierend tussen 10 en 20. Ze zijn wel wat jaloers op onze reizen en we krijgen regelmatig op ons kop omdat we er tijdens een verjaardag niet fysiek zijn. Aan de andere kant zijn ze zelf inmiddels ook al aan het dromen over de reizen die ze willen maken..

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 209299

Voorgaande reizen:

23 Februari 2015 - 18 Oktober 2015

Joost mag het weten 2

08 Februari 2014 - 28 Februari 2014

Botswana

08 September 2013 - 28 September 2013

Hoog en droog in Waterberg Biosphere

26 Augustus 2012 - 03 Oktober 2012

Classic volvo southern africa expedition

15 Februari 2010 - 15 April 2010

Joost mag het weten

15 Mei 2009 - 05 Juni 2009

Namibie 2009

05 Juli 2008 - 05 Augustus 2008

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Zuid Afrika, november-december 2008

30 November -0001 - 30 November -0001

Suriname

Landen bezocht: