dag 15 - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Sanne - WaarBenJij.nu dag 15 - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Sanne - WaarBenJij.nu

dag 15

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

28 November 2008 | Zuid-Afrika, Addo

Dag 15
We zijn op het omslagpunt beland. Na een derde nacht in Knysna, waarop we alleen in de omgeving zijn gebleven, gaan we vandaag weer terug naar waar we vandaan komen.
Eerst via een noordelijke route richting Prins Alfred pass, want op de kaart en in ons boek wordt die als erg mooi omschreven. Ongeveer 5 km ten oosten van Knysna gaan we de weg op. Eerst nog een stukje asfalt, en daarna goed onderhouden gravelroad. Twee jaar geleden is er hier een flinke overstroming geweest, waardoor veel dorpen afgesneden waren van hun toevoerwegen. Wij zagen hier vorig jaar nog verse sporen van: hele stukken weg waren weggespoeld, maar ook flinke lappen grond met huisjes.
De route gaat door dicht tropisch woud. Grote stukken daarvan onbewoond en met dichte vegetatie van varens en veel planten waar ik mijn ogen bij uitkijk. Bijvoorbeeld de helichrysum, een plantje wat we in Nederland in het voorjaar bij het tuincentrum halen om een hanging basket mee te vullen. Dat woekert hier als onkruid in de bermen.
Veel haarspeldbochten en vrijwel geen verkeer. Helaas begint de regen, waarvan we vannacht al even wakker werden, door te zetten in een loodgrijze, mistige druppelige dag. Op de bergen waar we rijden zijn af en toe uitzichtpunten, maar daar hoeven we niet stil te staan. Er is een grote “King Edward Tree” op de route aangegeven als een attractie. We zien hem boven de rest uittorenen, maar rijden er niet expliciet naar toe. Volgens Tim heeft hij zijn naam te danken aan het feit dat Edward op een even druilerige dag onder die boom heeft geschuild, waarna hij er een plas tegenaan heeft gedaan. Dat is waarschijnlijk alles wat er te lezen zal zijn op het gedenkbordje wat er ongetwijveld bij staat. We rijden dus verder.
Een prachtige route, zeer aanbevelenswaardig.
Daarna buigen we af over asfaltwegen naar Jeffrey's Bay, waar we een slaapplaats hopen te vinden. Het is een stadje dat staat aangegeven als het walhalla voor surfers. Je ziet ook op de autos die er vandaan komen vaak surfplanken liggen.
Eenmaal daar valt ons de sfeer tegen. Wel grote shopping malls, maar bijvoorbeeld meer muren om de tuinen met prikkeldraad en orden dat er security ingehuurd is. Het deel van het centrum dat we gezien hebben was ongezellig en rommelig. We besluiten al heel gauw dat we verder trekken.
Weer terug naar Addo Elephant reserve. Daar stonden we wel goed, en vandaaruit kunnen we weer de oversteek maken door het gebied zonder campings naar Lady Gray. We gaan ongeveer dezelfde route terug als we heen gekomen zijn.
Bij Addo staan we op een iets verder af gelegen plekje, zonder direkte buren. Helaas is er in de caravan een plekje verderop een familie met erg lacherige pubermeiden, waardoor we ons een beetje zorgen maken over de nacht, maar ook hier blijkt de discipline van vroeg naar bed gelukkig te bestaan.
Morgen zal ik proberen weer de paar stukjes weg te sturen die klaar liggen. Daarna zal het pas in Johannesburg mogelijk worden, waar we maandag verwachten aan te komen.