vliegers b.d. - Reisverslag uit Palapye, Botswana van Sanne - WaarBenJij.nu vliegers b.d. - Reisverslag uit Palapye, Botswana van Sanne - WaarBenJij.nu

vliegers b.d.

Door: sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

23 Februari 2014 | Botswana, Palapye

Dag 6: Vliegers b.d.! !
Heerlijk, om de dag rustig te beginnen. Iedereen rommelt wat met spullen, checkt apparatuur,
maakt lenzen schoon of is bezig met kleine prutswerkjes aan de auto’s. De infrarood camera heeft
geen enkel dier gespot in ons kamp: in de achtertuin in Nederland is meer nachtelijke activiteit dan
hier. !
Grote hilariteit natuurlijk als de drone met camera opstijgt en boven de open long drop toilet hangt
waar Willem zich juist met een rol toiletpapier heeft teruggetrokken.!
Het gepoedel met twee liter water om je daarmee volledig te wassen wordt niet gefilmd, maar er
wordt wel besproken welke volgorde verstandig zou zijn. !
Dan ga ik op pad met Louis en Willem, om te fotograferen en hopelijk interessant wild te spotten.
Tim en Peter blijven liever in het kamp. !
Binnen de eerste meters staat er al een duikertje geduldig te poseren, nieuwsgierig en afwachtend.
Ik krijg zoveel waardevolle instructies over het gebruik van de camera, dat ik gretig uitkijk naar het
volgende object. !
Het is leuk om eens in deze auto mee te rijden. De mannen zijn met z’n tweeën constant in
gesprek. Alles kan tegelijkertijd, doorgaans een zeer ongebruikelijke eigenschap voor mannen,
maar zoals me uitgelegd wordt voor vliegers een voorwaarde. Zelfs voor vliegers buiten dienst.
Samen met het vele geklets zijn de vrouwelijke eigenschappen in hen dus meer vertegenwoordigd
dan ze zelf willen doen voorkomen. !
De route wordt nauwkeurig in kaart gebracht, waypoints in de navigatie aangebracht, tijdschema’s
opgesteld in samenhang met belichting voor de foto’s en het voor donker terug zijn in het kamp,
calculaties voor als er onderweg panne komt, kortom, aan alles wordt gedacht. Het lijkt in de auto
wel een cockpit, zoveel apparatuur ligt er. !
We zin erg veel gemsbokken, hier en daar een wildebeest en wat gazelles, maar vooral veel
vogels. Alles staat kalm te foerageren, geen carnivoor te bekennen. !
Als we een mooie plek aan een waterhole zien met een grote acaciaboom voor schaduw, besluiten
de mannen dat het tijd wordt voor een koude Sauvignon Blanc en een beetje biltong. Boven op het
dak van de landRover zitten we decadent te genieten van de heerlijke wijn en de Afrikaanse
geluiden.!
We zien de hele dag geen mens. We hebben de vele vierkante kilometers park voor ons alleen.
Vlak bij het kamp schrikt een groep giraffen van ons. Er is dus wel degelijk wild om ons heen, maar
ze lopen in een boogje om ons heen. In het kamp heeft Tim een heerlijke nasi gemaakt en kunnen
we zo aanschuiven.