Sanne op de Sani - Reisverslag uit Himeville, Zuid-Afrika van Sanne - WaarBenJij.nu Sanne op de Sani - Reisverslag uit Himeville, Zuid-Afrika van Sanne - WaarBenJij.nu

Sanne op de Sani

Blijf op de hoogte en volg Sanne

26 September 2012 | Zuid-Afrika, Himeville

Himville staat in bloei. De roze bloesem van de prunus langs de weg en het jonge blad van de eikenbomen maken het een frisse, gezellige plaats. Het winkeltje naast de Himeville Arms wordt door een Chinees gerunt. Er staan op de planken vooral de eerste behoeften, zoals Sunlight zeep, vloeibare paraffine en maismeel.  Geen keus uit tien soorten doucheschuim, maar simpele shampoo met de geur van eieren.
We worden weer vroeg wakker van de luidruchtige Ibissen. Nu hoor je af en toe mopperen over deze geluiden, maar volgende week zal men het missen.
We gaan vandaag de Sani pas op. Dat is niet te doen met de Volvo's, want hlet is een erg stenigje, kronkelende, steile ongeasfalteerde weg. We hebben een aantal 4x4 auto's met chauffeur geregeld. Dat blijkt een goede zet, want in de auto's wordt van alles verteld over de omgeving, de planten en de dieren. Dat er bijvoorbeeld driehonderd soorten planten hier groeien die nergens anders voorkomen.
Het is een prachtige dag, en je kan een heel eind kijken. Wij hebben al vele malen deze pas genomen, maar krijgen er geen genoeg van. Om iedere bocht is het weer anders. Halverwege de weg verlaten we Zuid Afrika en worden de paspoorten uitgestempeld. Het is even spannend om Tinus mee te krijgen, want die heeft er niet aan gedacht zijn paspoort mee te nemen, maar dat lukt wel. Wij rijden met Joost en Tinus met zijn Discovery, Howard zit bij Tinus.  Als we zeker weten dat hij door kan naar boven kunnen er meer mensen met ons mee, maar wij gaan niet met de groep mee naar het dorpje om daar te kijken.
Bovenaan de pas is de grenspost van Lesotho en de hoogste pub van Afrika. Daar drinken we een biertje waarna we weer naar beneden hobbelen.
De groep komt later terug en is helemaal enthousiast. Er zijn erg veel foto's gemaakt. Tinus bedankte ons enigszins verbaasd dat wij als buitenlanders hem de mooie plekjes van zijn land laten zien. Hij is al een paar keer in Himeville geweest, maar alleen om te slapen en verder te gaan.
Een deel van de groep eet gezamenlijk in de eetzaal, anderen maken hun laatste voedsel op. Ellen gaat langs om bij iedereen overtollige goederen in te zamelen, die heeft ze beloofd aan iemand in Lesotho. Morgenochtend worden ze opgehaald. Omdat iedereen aan het organiseren is wat er mee moet in het vliegtuig en wat er in de auto blijft, is dit het beste moment voor deze vraag. Er gaan hele slaapzakken mee. Ik heb geluiden gehoord van sommigen dat ze hun tent te koop zetten in Nederland, want dat het kamperen toch  niet zo hun ding is. De laatste nacht in de tent is dan aangebroken.

• 26 September 2012 - 12:02

Louki:

als ik je verslagen lees heb ik het gevoel dat ik meereis, zo beeldend vertel je het allemaal! heel veel dank en happy landing

• 26 September 2012 - 23:19

Tinie:

Sanne graag wil ik je langs deze weg bedanken voor je reisverslagen ,ik vond ze geweldig .sterkte met het inschepen van de volvo's en een goede vlucht terug voor iedereen . lieve groet Tinie Neles.