Golden Gate to friendship - Reisverslag uit Clarens, Zuid-Afrika van Sanne - WaarBenJij.nu Golden Gate to friendship - Reisverslag uit Clarens, Zuid-Afrika van Sanne - WaarBenJij.nu

Golden Gate to friendship

Blijf op de hoogte en volg Sanne

24 September 2012 | Zuid-Afrika, Clarens

We kunnen de drukke stad weer verlaten, gelukkig. Er is een ontmoetingsplek afgesproken met de lokale Volvo vrienden, en daar staan al een aantal enthousiaste mensen op ons te wachten. Ze zijn trots op hun auto's en op hun mooie land. Sommigen rijden een stuk mee en gaan dan naar huis, anderen rijden de komende dagen helemaal mee.
De route is in het begin niet zo erg boeiend: enorme boomloze grasvlakten die bij boerderijen horen, vrij veel townships met golfplaten huisjes of de nieuwere stenen huizen.
We rijden nogal verspreid, dus het is geen Volvo tentoonstelling op de weg.
Tinus, de vriend waarmee Tim het "Overland Solutions" project doet, rijdt mee met zijn Land Rover Discovery 3 en Arie en Peter zitten tussen de twee grote jongens.
We nemen een andere route, binnendoor over een stenige gravelweg. Die leidt door het prachtige gebied van de zuidelijke Drakensbergen. We hebben de tijd om te genieten, want de afstand vandaag is niet groot.
In het kunstenaarsdorpje Clarens stoppen we voor een biertje (de mannen) en winkeltjes kijken (de vrouwen). Het staat er vol met oude auto's. Vrijwel de hele groep loopt hier door het dorpje te slenteren en er is ook een MG club neergestreken. Er is een brouwerij waar je een hele serie kleine glaasjes bier krijgt van alle soorten, waaruit je kan kiezen welk bier je wilt bestellen. Sjon treft hier een oud collega die nu in Lesotho werkt. Hij is speciaal hierheen gereden om hem te ontmoeten.
Op de camping onder de imposante "Golden Gate", de rotsen in hun gele en rode kleuren die zo prachtig zijn in het licht van de ondergaande zon, zetten we onze tenten weer op.
Niet iedereen kan het gebrek aan comfort meer aan. Een paar gaan elders slapen. De groep begint wat uit elkaar te vallen hierdoor. Het gezellig samen koken en om het vuur heen zitten was in het begin in groepen van acht of zes iedere avond standaard, maar dat is voorbij. Er zijn er een paar die al een paar dagen alleen in restaurants eten en van tevoren al bij de volgende camping informeren of er kamers beschikbaar zijn.
Wij maken een kraal van de twee Land Rovers en de P 1800, om een beetje beschut te zijn tegen de wind en maken meteen een groot vuur om warm te worden. Er gaan steeds meer truien aan. De schep gaat weer in het vuur en daarop bakken de mannen heerlijke steak, geflambeerd met Captain Morgan rum. Als enige vrouw in dit gezelschapje zie ik er op toe dat ze ook wat sla opscheppen: ook een vrouwentaak die ik in het interview had moeten noemen..

• 25 September 2012 - 07:10

Claudia:

Hoi Sanne,
    Ik heb net weer je recentste reisverslag gelezen. Je verslagen vormen een leuke aanvullingen op de beknoptere verslagen van Peter en Arie. En nu de heren weer een paar dagen achter lopen met de weblog, ben ik extra blij met je verhalen!
    Hoop jullie binnenkort een keertje in het echt te ontmoeten. Ik wens jullie nog een paar fijne dagen toe en een goede terugreis.
    Groet,
    Claudia